변 (變) _ 신 (身)
이수영(작가)
나는 홍이현숙과 강산이 한 번 변하는 동안의 연(緣)을 이어오며 그의 기기묘묘한 예(藝)와 술(術)을 가까이서 볼 수 있는 귀한 기회를 가졌다. 그 인연이 때론 기이하여 내가 홍이현숙의 책에 사족을 달게 되었다. 무술생(戊戌生) 홍이현숙. 임수(壬水)의 기운으로 태어난 자. 이자는 목마른 자다. 물은 차고 깊으나, 땅은 넓어 서둘러 물을 길어도 돌볼 것이 많고, 나무는 땅과 물이 좁다 하며 가지를 내지 않고 위로 뻗는다. 갈증은 그의 힘이다.
1. 변신술
홍이현숙은 일찍이 변신술(變身術)을 연마하여 범(虎)을 지어낸 적이 있다. 천지간에 사물은 명(命)을 얻어 존재하지만, 항용 명을 숨겨 거짓의 연을 엮는 괴이한 물건들이 있게 마련이다. 홍이현숙의 술은 거짓 명을 뚫어보는 신통한 것이어서 이야기는 이렇다. 그가 파주시를 지날 때 통일전망대를 만난 적이 있었다. 온몸이 눈인 통일전망대는 산 위에 우뚝 솟아 까치발을 들고 강 건너 북방을 향해 ‘통일’이라는 흑마술을 부리고 있었던 것이다. 그는 강의 신 하백을 불러 괴물의 눈을 감기라 이르고, 곧 죠리퐁 과자봉지를 불러 모아 얼룩덜룩한 옷을 지어 ‘통일’을 ‘전망’하고 있던 그 기이한 물건에 씌어 범으로 둔갑시켰다. 달콤한 과자 향
기는 북녘으로 날아갔다. 하백은 강 건너로 은빛 과자봉지에 물그림자를 반짝반짝 비춰 보냈다. 산 위에서 팔루스를 세우며 통일을 노래할 수는 없는 노릇이 아닌가. 과자를 같이 먹으며 옛 호랑이 이야기를 듣는 것이야말로 참으로 통일을 향한 올곧은 노릇이 아니던가. 또 이런 이야기도 전해진다. 그가 서울 인사동을 지날 때 한 육교를 만났다. 육교는 네 개의 다리를 뻗쳐 양쪽
인도를 버티고 서 있었는데, 몹시 고통스러워하고 있었다. 이를 가엽게 여긴 홍이현숙이 그 가상한 기개와 수고를 어여삐 여겨 범무늬 옷을 지어 입혀주었다. 아틀라스의 고통에서 해방된 육교는 한 마리 호랑이가 되어 어흥! 울며 힘차게 뛰어 사라졌다. 그 후로는 인사동에 육교는 사라지고 인민들은 오르고 내리는 수고를 버리고 평평한 땅을 밟아 자유롭게 걸어 찻길을 건넜다고 전해진다.

2. 접신
홍이현숙이 변신술을 익힌 곳은 아라크네 신전이었다. 그는 여신과 접신(接神)하여 옷을 자아 변신의 술을 여러 곳에서 행했던 것이다. 옷들은 누군가가 입었고, 더 이상 아무도 입지 않은 익명의 떠돌이들이었다. 그 이름 없는 나그네들은 아라크네에 접신한 홍이현숙의 무구(巫具)가 되어 마음 둘 곳을 찾게 되었다. 이를테면 샤먼은 옷을 차곡차곡 개켜 지하철의 아름드리 콘크리트 기둥을 둘러쌌다. 기둥이 옷더미로 변하자 지나가는 행인들은 육중한 지하 천장이 허물어지는 헛것을 보았고, 기둥을 안고 있는 숱한 옷들이 건네는 천의 목소리를 듣는 환청을 들었다. 옷들이 콘크리트와 시멘트를 무너뜨리고, 웅성웅성 이야기하며, 소문을 퍼뜨리는 주술은 서울 국립극장 계단과 분수에서도 이루어졌다. 계단과 계단 사이를 모두 메워버린 옷들은 시멘트계단을 허물었다. 한때 누군가의 살림이었던 옷들은 극장 안에서만 들어보던 노래와 이야기들을 극장 밖으로 끌어냈다. 분수물이 내려오던 시멘트 물길엔 푸른 옷들이 흐르며 노래와 이야기를 쏟아냈다.
3. 농사
홍이현숙은 데메테르 여신을 몸 주신으로 모시기도 했다. 신이 몸에 내리면 그는 곡식이 자라지 않던 곳에 씨앗을 뿌리고 키웠다. 떠난 주인의 이야기를 기억하고 있던 옷들은 몸을 포개어 시루떡처럼 흙을 받아 여러 갤러리에서 푸른 보리와 옥수수를 키웠다. 서울 한복판 광화문에서 들깨를 뿌려 스스로 자라나게 하고, 갤러리에서 제를 올리며 깨 털고 가지는 불살라 하늘에 흠향했다.
4. 몸
변신술을 거두고 여신들을 받아 놀리고 보낸 뒤에 홍이현숙은 자신의 몸을 굽어보았다. 안(眼), 이(耳), 비(鼻), 설(舌), 신(身), 의(意), 육관(六官)의 감각을 닫자 그의 몸에 ‘아버지’가 올라왔다. 주어진 규율이 욕망과 쟁투하는 곳. 몸. 그의 동영상에서 ‘아줌마’는 자꾸 소실점으로 사라져갔다. 꽃무늬 냉장고치마에 양산을 든 몸은 골목길로 사라지고, 공동묘지에서 사라지고, 초원에서 사라지고, 자꾸만 자꾸만 한참을 걸어 사라진다. 꽃무늬 냉장고치마를 입은 살덩어리는 노란 비닐 장판 위에서 뒹굴뒹굴 뒹군다. 피의 유주(流注)가 멈춘 여인은 꽃무늬 냉장고치마를 입고 아득한 고가도로 난간에 건곤일척 서 있다. 월경을 닫은 몸은 꽃무늬 냉장고치마를 입고 옆집 지붕으로 나비처럼 뛰어다니고, 땅을 접어 달리고, 물을 밟아 건너고자 했다. 아, 꽃무늬 냉장고치마! ‘아버지의 이름.’ ‘남성의 징후.’ 그러나 꽃무늬 냉장고치마 속의 ‘몸’은 자꾸만 뒹굴고 뛰고 사라져간다. 꽃무늬 냉장고치마를 소멸시키기 위한 분열증, 또는 돌림노래, 또는 만트라 주술. 2013년, 서울 연희동에서 홍이현숙은 목소리만 남은 위기의 주부들과 영화를 찍었다. 잠 못 드는 목소리들은 자꾸만 몸을 뒤척였지만 영화 안에서 소리는 안으로만 공명했다. 그러나 그 소리는 내부 압이 부풀어 한계점에 올라와 있었다. 그 마지막 막을 찢고 영화 밖에서 소리는 부딪혀 즐거운 생을 시작하려 했다. 목소리가 외부를 향할 때 어떤 노래가 될지 기대된다.
5. 점
上九(상구)는 渙基血去(환기혈거)하여 逖出(적출)하면 无咎(무구)리라. 적(逖)은 먼 것이다. 그 피[血]를 흩어버리고 멀리 가라. 그러면 허물이 없으리라. 주역 (周易)  풍수환괘 (風水渙卦) 상효(上爻) 홍이현숙은 임수(壬水)와 갑인목(甲寅木)을 타고났다. 그의 목(木)은 금기(金氣)의 상극(相剋)을 받지 못한다. 바람 같은 나무다. 그의 물은 우주를 품은 씨앗이다. 주역에서 물과 바람나무[風水渙]의 괘(卦)를 받아보았다. 그 중에서도 자신을 이미 떠나 변화하기 시작한 마지막 효(爻)가 홍이현숙에게 갔다. 씨앗이 바람을 모시었으니 불같은 목마름으로 새벽 3시처럼 힘차게 일동(一動)할 것이다. 껍질을 깨고 나오는 아브락사스. 피를 흩으면 피가 제거되고 두려움을 흩으면 두려움에서 벗어날 것이다. 점(占)은 신의 목소리다. 그 목소리를 감히 까마득한 후배가 작가 홍이현숙에게 읊고자 하니, 이 노래를 모신 어린 사제의 데시벨이 소음에 불과할 것이다.
2013년 12월

Metamorphosis
Lee, Soo Young(artist)
Forming ties with Hong Lee, Hyun−Sook for years as long as mountains and rivers change once, I have had precious chances to have a close look at her marvelous art. The curious karma brought me to adding unnecessary comments on her written work.
Hong Lee, Hyun−Sook, born in the 35th year of the sexagenary cycle (戊戌生), with the energy of huge water (壬水), is of thirst. Her water is cold and deep but the earth is so broad that drawing water in haste is not enough to care what is on it and the trees grow upwards without branching, feeling the earth and water are small. Thirst is her strength.
1. The Art of Metamporphosis
Hong Lee, Hyun−Sook has created a tiger (虎) with her art of metamorphosis. Although things exist in the world by gaining God's will, there will always be the weird that weave false relations, concealing the life. She has the art to pierce false life. There is a story; One day she met Tongil Tower (Unification Observatory) passing Paju City. The tower whose entire body is eye, soaring on the mountain and standing on tip−toe, was practising the black magic, so−called 'unification' toward the North across the river. She recalled Habaek, the god of river, ordered him to close the eye of the monster, soon called Joripong snack−bagstogether to make clothes and then transformed the weird thing 'viewing' 'unification' into a tiger by covering it with the clothes. The sweet scent of snack flew away to the North. Across the river did Habaek send twinkling shadows on the water reflected against the silver snack−bags. What a non−sense it is to sing unification, erecting Phallus on the mountain! Would not it be the truly right way to unification to share snacks, hearing a old tale of tiger. Another story is told; She met a pedestrian overpass, passing Insa Dong in Seoul. The overpass was withstanding on the both sidewalks with its four legs stretched, feeling distressed. Out of pity for it, Hong Lee, Hyun−Sook thought its commendable spirit and effort lovely and made tiger−patterned clothes to put them on it. Emancipated from the pain of Atlas, it became a tiger and disappeared roaring and vigorously running away. It is said that since then the overpass has disappeared in Insa Dong and people no longer need to make an effort to walk up and down and cross the road stepping freely on the flat ground.
2. Being Possessed of a Spirit(接神)
It was the temple of Arachne that Hong Lee, Hyun−Sook mastered the art of metamorphosis. She was possessed with the goddess, made clothes and performed the art in various places. Clothes were worn by someone and they were anonymous wanderers to be worn no longer by anyone. Being the tool of Hong Lee, Hyun− Sook possessed by Arachne, the nameless wanderers found where to put heart. So to speak, the shaman neatly fold clothes and wrapped a large concrete column in the subway with them. As the column was transformed into piles of clothes, passersby there saw an illusion that the heavy underground ceiling was collapsing and hallucinated the voice of fabric from a number of clothes hugging the column. The magic that clothes tore concrete and cement down, resonated hum and spread a rumor was performed at the stairs and fountain in the National Theater of Korea in Seoul. The clothes that filled up the space between stairs knocked the cement stairs down. Those that used to be household items of someone drew out the songs and stories lingering only in theater. The blue clothes flowing along the cement waterway where the fountain water was running let the songs and stories spout and flow.
3. Farming
Hong Lee, Hyun−Sook has been possessed by Démétér. Possessed by the goddess, she sowed seeds and cultivated them where no grain was seen. She had the clothes remembering the stories of their owners having left them fold themselves to be topped with soil like sirutteok(a kind of steamed rice cake) and grow green barleys and corns at a few galleries. She planted perilla seeds, let them grow by themselves in the heart of Seoul, Gwanghwamun, held a service at the gallery and offered up, shaking off the seeds and setting the twigs on fire.
4. Body
Having stopped practising the art of transformation and had the goddesses get in herself, play and leave, Hong Lee, Hyun−Sook overlooked her body. As she closed the six senses, that is, eyes, ears, nose, tongue, body and mind, 'Name−of−the−Father' came into her body. The body where given regulations and desires fight. In her video, 'a middle aged woman' gradually disappeared to the vanishing point. The body in a floral patterned skirt under a parasol disappeared to an alley, in a cemetery and in a meadow, walking for a long time. The lump of flesh in the floral patterned skirt rolls on yellow plastic floor. The woman whose blood stopped streaming and inflow is in the floral patterned skirt and standing at the rail of highway in jeopardy. The body in the floral patterned skirt that reached menopause was to jump up to the roof of the neighbor's house like a butterfly, run folding the ground and cross walking on the water. Ah! The floral patterned skirt! 'Name − of − the − Father' and 'a Symptom of Man'. However, The body in the floral patterned skirt is rolling, running and disappearing over and over again. Schizophrenia, a troll or mantra charm to extinguish the floral patterned skirt. In 2013, Hong Lee, Hyun−Sook made a film in Yeonhui Dong, Seoul, with desperate housewives having nothing left but voice. The sleepless voices kept tossing and turning but resonated only inside in the film. The sound, however, reached at uppermost limit with the rising internal pressure. Tearing the last curtain, the sound was to be bumped outside of the film and begin a pleasant life. When the voices head to the outside, what songs would they be? I am looking forward to hearing them.
5. Divination
上九 渙基血去 逖出 无咎
; means being distant. Scatter the blood and go far. Then there will be no faults. I Ching(周易), 59th hexagram(風水渙卦), the last line(上爻) Hong Lee, Hyun−Sook was born of tree of yang (甲寅), with the energy of huge water(壬水). Her tree(甲寅木) can not be overwhelmed(相剋) by the energy of metal(金氣). It is a tree like wind. Her water is the seed embodying the universe. Her oracular sign from I Ching is water and wind−like tree(風水渙). And the last line (爻) which has already left and started to change came to Hong Lee, Hyun−Sook. As the seed has taken wind, it will have a strong move with a burning thirst like things do at 3 a.m. If she scatters blood, it will be removed and if she scatters fear, she will be rid of it. Divination is the voice of god. I am to recite the voice to the artist Hong Lee, Hyun−Sook, hoping that the rough decibel of a young priest serving songs would not be harassing. I wonder Abraxas' new art of making an extraordinary flight.
Dec. 2013
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